Дан сећања, дан спокоја

Дан сећања на жртве, подвучено све жртве, рата (ратова) на територији бивше СФРЈ. Тај дан је, реално, сваки наш дан. Боље речено, ма колико ми потискивали то из својих мисли, тешко а да прође дан у коме се не сусретнемо са по неком жртвом. Причам о живима, чији су најближи убијени. Убијени су убијени, једино што се са њима може чинити, то је с времена на време, по потреби и прилици, убити их опет, тако мртве, готово као за наук. Живи су кадри то учинити, а да сам чин поновног убијања ни не осете.

Дан сећања неће учинити ништа (добро) помирењу. Он ће имати мање значаја него неки оштећени украс на јелки. Колективизација сећања, по замисли власти, само је још један од покушаја да се прчка по свести народа. У стварном животу то ипак иде значајно другачије.

***

Има места у Босни, где су људи после разграничења, откопавали своје тек покопане мртве и селили их.

***

Има места у Хрватској где су кости убијених у другом светском рату прекривене костима убијених деведесетих.

***

Има места у Србији где су мртве са КиМ довозили хладњачама, те их потапали у неким језерима.

***

И сада, ја треба да се сетим свих, а неко ће са телевизије да ми каже Амин, да ми да знак кад могу да обуставим сећање. Не иде то баш тако…лако. И данас се питам где је и шта ради мој друг Жаре из Пакраца, Младен из Крижеваца, Фарук из Сарајева, Рама негде из околине Приштине. Где је, жив ли је бркати стажа Веларевић, или онај други, јебем ли га како се зове, из Ловћенца. А тек Лала, вечити војник, који је био пред скидањем кад смо ми регрутовани, и остао да се скине увелико кад смо сви већ били цивили, Лала са више стажа у војном затвору него војног рока. Могао бих овако до сутра…

Да ли је Жаре, Србин из Пакраца, гледао кроз нишан Младена из Крижеваца. Ко је кога први опазио? Да ли је Жаре морао мене, Србина из Београда, онда када сам био мобилисан, да гледа кроз неки нишан, да би он преживео. Или су ме гледали истовремено и Жаре и Младен? Или Фарук, или Рама.

Да ли су они те жртве којих се треба сетити, или су успели да се извуку са жртвеног пања.

***

Мојој генерацији не треба дан сећања на жртве. Моја је генерација жртвована. И то баш од стране оних који би да нас натерају да се сећамо, они ће да изаберу дан, и сат, и место…Они ће да одрже покајнички говор, у њему ће опет да побију све мртве, а нас живе да опомену да ћемо и ми проћи исто, уколико се будемо опирали. Једино што нас чини живима, то је то опирање које нас води у сећања наше деце. Наша су деца рођена после рата, а смеши им се боља жртвена будућност него што је била наша прошлост, и садашњост.

***

Ћерка ми се вратила пре пар дана из Дубровника.

„Знаш шта ми је било најтеже?“

„Шта?“

„Да се трудим да ћутим…“

„?“

„Па знаш…да се не „отворим“…по говору провале одакле сам, а тада…нико не зна шта може бити тада…“

„И, Дубровник, опет…?“

„Ма дај, није вредно…у ствари, болесно је…“

„Да, то је права реч, болесно…“

***

Сећање није лек. Дан сећања није терапија. Премијер није научио ништа, само се разболео од амбиција. И као што мојој генерацији нема помоћи, нема ни њему. Остаје једино природа, она ће то већ некако уредити, по своме…

***

Уведимо дан спокоја. На тај дан да се поделимо…На спокојне и неспокојне. На оне који лако заспу увече кад легну, и на оне који горе попут кућа које су попалили, или оне који се трзају попут рафала које су забијали у невино месо. На оне који би да заспу, али не могу јер су им руке пуне слузи од избијених очију, помешане са крвљу. Да, уведимо тај дан, па да се једном за увек пребројимо…Проблем? Велики, зар не? Коме би се царству наши великаши приволели, царству спокоја, или оном другом, разбарушеном, грлатом, еуфоричном…

Брига мене, ћерка је „прегурала“ Дубровник, ја ћу сада, као и све до сада, лако заспати увече кад легнем. Да су чуда могућа, па да природа до јутра све уреди по своме. Можда бих то могао да сањам…

4 thoughts on “Дан сећања, дан спокоја

Оставите одговор

